30.06.2021. (вест преузета са сајта Министарства просвете, науке и технолошког развоја) Прва анализа завршног испита показала је да се у односу на претходне школске године уочава благи пораст постигнућа на сва три теста завршног испита за ученике осмих разреда основне школе.
Први потпредседник владе и министар просвете науке и технолошког развоја Бранко Ружић рекао је да се овај резултат осмака може објаснити описаном структуром теста, али и повећањем одговорности малих матураната који су током ове школске године додатно развили самосталност у учењу и капацитет за преузимање одговорности за учење код куће.
Завршни испит је полагала генерација ученика која је више од једне школске године учила у отежаним условима изазваних пандемијом уз доминацију наставе на даљину, која је за све учеснике у систему била новина у пуном смислу те речи. Ове околности су уважене приликом припреме тестова за завршни испит, због чега су сва три теста била нешто лакша од тестова из претходних година. Циљ је био да се свим ученицима осмог разреда пруже једнаке шансе за постизање успеха на завршном испиту, јер све специфичности учења ван природног школског окружења нису могле бити игнорисане“, рекао је министар Ружић.
Према коначним резултатима, од могућих 20 бодова, просечан број бодова који ученици су остварили на тесту из српског, односно матерњег језика је 13.3 (прошле године српски језик 11.2), на тесту из математике је 12.4 (прошле године 11.0), док је остварени просечан број бодова на комбинованом тесту 14.7 (прошле године 14.2). Бројке говоре о томе да завршни испит није био тежак за ученике, јер је ова генерација, у просеку, решавала тачно више од 60% задатака.
Анализа садржаја сва три теста показује да имају по девет задатака на основном нивоу стандарда образовних постигнућа, шест или седам задатка на средњем нивоу, а да је најмање задатака на напредном нивоу постигнућа.
Коначни резултати биће објављени у петак 2. јула 2021. године, након чега ће
бити урађена дубинска анализа постигнућа ученика на завршном испиту са циљем утврђивања ефеката наставе на даљину у периоду март 2020. – јун 2021. године. Такође, као и претходних година ови аналитички подаци користиће се за даљи развој квалитетних тестова и задатака за екстерне провере, али и за унапређивање програма наставе и учења, планирање стручног усваршавања наставника и планирање развоја установа.
У школској 2020/2021. години завршни испит у јунском року обавило је 66 933 ученика осмог разреда и 1080 полазника који основну школу завршавају према програму функционалног образовања за одрасле.