Ученици четвртих разреда основне школе, узраста 10 година, по први пут, следеће године учествоваће у међународном истраживању читалачке писмености и разумевању текста – ПИРЛС.
ПИРЛС је међународна студија која мери и упоређује трендове развоја читалачке писмености ученика четвртих разреда (узраста 10 година) и пружа земљама учесницама у истраживању јединствену прилику да прикупе међународно упоредиве податке о читалачким компетенцијама ученика у том узрасту. Такође, овим тестирањем, државе учеснице прикупљају податке о нивоу подстицања читања у школи и код куће, као и релевантне информације о квалитету наставе у школама.
Конференција поводом овог истраживања, на којој је учествовало око 190 истраживача и координатора из преко 60 земаља света, одржана је данас у Београду .
Скуп је отворио министар просвете, науке и технолошког развоја Младен Шарчевић.
Вредност ПИРЛС 2021 истраживања се огледа не само у поређењу постигнућа ученика из различитих земаља и утврђивању нашег ранга на листи светских образовних система, већ и у могућности да утврдимо карактеристике нашег образовног система које доприносе постигнућима у области читалачке писмености, а која је основа свих других писмености – математичке, природно-научне, финансијске – рекао је министар Шарчевић.
Он је истакао да ће Србија по први пут учествовати у ПИРЛС истраживању у марту 2021.године.
Учешће Републике Србије у овом међународном истраживању је од велике важности за образовно-васпитни систем, јер без оваквих евалуација нису могуће стратешке припреме будућих активности, које ће допринети квалитету образовања и добробити појединца и друштва, рекао је Шарчевић .
Национални кооординатор истраживања и директор Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања Бранислав Ранђеловић навео је да веома важно то што су међународна истраживања поверена Заводу за вредновање квалитета образовања и васпитања, као референтној државној установи која се бави осигурањем квалитета у образовању и којој је рад на оваквим истраживањима законом поверен посао.
На тај начин, али и користећи ранија искуства Института за педагошка истраживања у оквиру ТИМСС истраживања, можемо да осигурамо бољи квалитет реализације истраживања, а самим тим и да се надамо бољим крајњим резултатима у поређењу са другим образовним системима, рекао је Ранђеловић и истакао да се ПИРЛС спроводи у петогодишњим циклусима, а први циклус је реализован 2001. године
У оквиру припрема за главно тестирање, према речима Ранђеловића, током овог месеца планирано је да се одржи пробно тестирање, али само у школама које су изабране применом посебне технологије.
Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања је домаћин међународног састанка Националних координатора истраживања, четвртог по реду, у овом циклусу од 2-6. марта 2020. Главна тема скупа је вредновање и бодовање тестова, као и организација обуке за прегледаче тестова.
ПИРЛС (The Progress in International Reading Literacy Study) је истраживачки пројекат Међународног удружења за евалуацију образовних постигнућа (IEA) које спроводи велике компаративне студије у образовању од 1959. године.