28.12.2020. Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања (ЗВКОВ), Фондација Propulsion и Иницијатива „Дигитална Србија“ потписали су данас Споразум о сарадњи у области дигитализације образовања у Србији, а у оквиру дела ширег програма „Нова писменост“ који се реализује у сарадњи са Америчком агенцијом за међународни развој (USAID).
Поред низа других активности у области медијске и дигиталне писмености, Програм ће кроз сарадњу ова три партнера током 2021. пружити подршку школама у оснаживању њихове дигиталне зрелости, спровођењу обука наставника за развој дигиталних компетенција и унапређењу примене дигиталних технологија у процесу наставе и учења.
Планиране активности ће се наслонити на претходно спроведени процес самовредновања кроз који је већ прошло 750 школа из целе Србије. Процену својих дигиталних капацитета школе су урадиле уз помоћ платформе СЕЛФИ који се већ користи у 57 земаља. СЕЛФИ омогућава увид у предности, недостатке и прилике за напредовање појединачне школе у примени технологије — од опреме којом школа располаже, преко начина употребе технологије у настави и учењу, до самих дигиталних компетенција ученика.
Приликом потписивања споразума, др Бранислав Ранђеловић, в.д. директора Завода нагласио је да ће све три организације наставити да доприносе дигиталној трансформацији система образовања, посебно у процесу примене СЕЛФИ инструмента кроз који школе могу да сагледају своје дигиталне капацитете, добију извештај и да, на основу података добијених у оквиру њега, дефинишу дигитални сегмент својих Развојних планова и предузму даље кораке ка њиховој реализацији.
Ранђеловић је истакао да се Завод последње две године интензивно бави низом активности које се односе на осигурање квалитета током примене образовних технологија у настави, као и дигитализацијом образовног процеса уопште са посебним фокусом на дигиталној зрелости наших школа.
„Активности програма „Нова писменост“ у којима учествујемо биће од велике помоћи Заводу јер ће се кроз њих креирати низ ресурса који ће подржати школе на путу њиховог дигиталног развоја, помоћи им да прате ученичка постигнућа помоћу дигиталне технологије и слично. Систем образовања је најсложенији социјални систем који примена дигиталне технологије чини још сложенијим, па су примена инструмената попут Селфија, који представља научно заснован путоказ за школе на путу дигиталне трансформације, као и изградња екосистема око њега, драгоцени,“ закључио је др Ранђеловић.
Према речима Дарка Соковића, партнера у организацији Propulsion и директора програма „Нова писменост“, ново доба захтева потпуно нове приступе и вештине. Он наглашава да дигитална писменост више није питање ИТ-ја и нових технологија, већ је реч о пресудној нити која прожима сваки бизнис, све државне институције, цео систем образовања, медије и чини их спремним за будућност која је већ ту, а школе су основа овакве филозофије будућности. Укључене стране разумеју да су услови у којима свака школа образовно-васпитну улогу спроводи различити, па је и на различитом нивоу њихова дигитална зрелост, са специфичним потребама за унапређењем, навео је Соковић.
„Зато смо поносни на партнерство са Заводом, Иницијативом „Дигитална Србија“ и USAID -ом кроз које ћемо подржати школе да на најбољи могући начин саме развију своје планове за унапређење, а не да наметнемо јединствени рецепт за све. Ако свака школа у систему направи бар један мали корак напред, у складу са својим могућностима и потребама, укупни дигитални капацитет образовног система ће значајно порасти, а то ће се одразити на напредак читавог друштва,“ истакао је Соковић.
Потписник споразума испред Иницијативе „Дигитална Србија“ био је Небојша Ђурђевић, директор ове непрофитне организације која окупља више од 30 компанија око стратешког циља развоја глобално конкурентне дигиталне економије у Србији. Говорећи о плановима за даље унапређење употребе технологије у образовном процесу у нашој земљи, Ђурђевић је истакао важност укључивања свих актера који имају директан утицај на живот школе — ученика, наставника, директора, родитеља, па и шире локалне заједнице — што овај програм и ради.
„Имамо пуно поверење да ће школе укључене у програм умети да на најбољи могући начин употребе подршку коју ће програм понудити. Ми ћемо у процесу дигиталне трансформације образовања подржати сваку школу да се активно укључи у унапређење свог локалног окружења, а самим тим и читавог система. Иницијатива „Дигитална Србија“ ће и даље ослушкивати глас ученика, наставника и директора и активно тражити прилике да привреда подржи њихов раст у дигиталном добу,“ закључио је Ђурђевић.